Staging

כביש הצפון: המלצות על אטרקציות תיירותיות לאורך כביש 889

כביש הצפון: המלצות על אטרקציות תיירותיות לאורך כביש 889

כביש 899, הידוע גם ככביש הצפון, הוא אחד הכבישים הצפוניים ביותר בארץ. הכביש עובר ברובו לאורך קו הגבול בין ישראל ולבנון. הכביש עובר בין צומת כ"ח וצומת בצת ואורכו 63 ק"מ. 

הכביש נסלל בימי המרד הערבי, בשנת 1937, וכאן נקבע גבול ישראל-לבנון (שאז הפריד בין המנדט הבריטי בארץ לבין המנדט הצרפתי בלבנון). בשנות ה-50 היה הכביש במצב ירוד, בשנת 1960 הוחל בתיקונו באזור מושב גורן. בינואר 1964 נפתח הכביש מחדש לתנועה לאחר ששופץ באופן שאיפשר לשוב ולהשתמש בו. במהלך מלחמת לבנון השנייה נגרמו נזקים לקטעים שונים בכביש, עקב נסיעת טנקים וכלים כבדים של צה"ל על תוואי הכביש. לאחר המלחמה נעשה ריבוד ותיקון הכביש, ונסלל ברובו מחדש.
תוואי הכביש כיום מקביל ברובו לתוואי הכביש המנדטורי, אך הוא סוטה ממנו במספר קטעים.

נסיעה לאורך כביש הצפון היא מסע בין נופים מרהיבים, כפרים אותנטים, מושבים חקלאיים, אתרי ארכיאולוגיה מרשים וטבע משגע.

בכתבה אשתף אתכם במסלול טיול שלנו על כביש הצפון.

תצפית לבנון בשביל הפסגה בהר מירון

נחל בצת

הנחלים שרך ובצת היפהפיים גם שוכנים כל כביש הצפון. הנחל נכנס לשטח מדינת ישראל מלבנון בין היישובים שתולה לזרעית, ונשפך לים בקרבת ראש הנקרה.

נחל בצת הוא אחד מ-7 נחלים שנבחרו לשיקום כחלק מתוכנית השבת מים לנחלים, אשר אושרה על ידי הממשלה ביוני 2018. בזכות הזרמת המים המלאכותית לנחל, הטבע באזור מתחיל להשתקם והמטיילים זוכים בפנינה אמיתית לבקר בה גם בימי הקיץ החמים. 

הנחלים האלו מציעים טיול קליל שכולל גם ביקור במעיינות נובעים ובמערת נטיפים מרתקת. המסלול, שאינו מעגלי ואורכו כ-5 ק"מ, מתאים לכל המשפחה. אם אתם מגיעים עם רכב אחד, ניתן לעשות טיול קווי קצר היוצא מקיבוץ איילון אל עיינות כרכרה וחוזרים לרכב באותו דרך.

לחצו כאן לתיאור המלא של מסלול ההליכה.

עיינות כרכרה

חורבת צונם

חורבת צונם הוא מקום שידוע רק למקומיים, הגעתי אליה בזכות טלטול הפקות – חוויות יוצאות מגדר הגליל. חורבת צונם מסתתר בין עצים בלב שטח מרעה. אתר היסטורי מרהיב, מוקף בנופים נהדרים.

צונם הוא יישוב עתיק ונטוש מהתקופה הביזנטית, כיום המקום נקרא: חירבת צונם. מאות השנים חלפו מאז עזבו אחרוני המתיישבים הביזנטים את האתר, אך נשמרו בו בורות מים וקשתות האבן המרהיבות שעודן עומדות על תילן.

איך מגיעים? 
בכביש 899 כ-500 מטרים ממערב לפניה אל הישוב 'אבן מנחם' ישנה יציאה דרומה לכביש עפר סלול בחלקו. אחרי קצת יותר מקילומטר בדרך המשובשת מגיעים למזלג דרכים בו פונים ימינה. אחרי כמעט 400 מטרים מהפניה ימינה, תגיעו לחממות.
משמאל לכביש תהיה גדר תיל התוחמת שטח גידול בקר ולידה חניית. תחנו בנקודה זאת ותעברו דרך מעבר בקר והמשיכו מערבה. שימו לב, האתר נמצא על שביל לא מסומן.
המשיכו מערבה, בשביל אבנים מסומן חלקית, עד שתגיעו לנקודה בה הנוף נפתח וניתן להשקיף על הרי הגליל. אנו לא ממשיכים לכיוון הנוף, אלא מתקדמים לכיוון חורשה גדולה שאנו רואים מולנו.  

ההליכה מהחנייה לאתר לוקחת פחות מ-10 דקות.
אם הלכתם יותר, כנראה טעיתם בדרך. 

"קירות מדברים" בשתולה

המועצה האזורית מעלה יוסף יזמו פרויקט ענק של ציורי גראפיטי מרהיבים, על החומה המגנה על חלקו המזרחי של היישוב שתולה. החומה שהוקמה בין גדר הגבול ומושב שתולה, כוללת 200 מטר אורך ו-4 מטר גובה.
חומה זאת נמצאת סמוך לקו דיווח 105, מקום חטיפתם של אודי גולדווסר ואלדד רגב, החטיפה שהביאה לפתיחת מלחמת לבנון השניה בשנת 2006.
ציורי הגרפיטי על קירות הגדר צוירו בידי 8 אמני גרפיטי בינלאומיים, חברי עמותת Artsts4Israel מתוך שאיפה להביא יופי וריפוי לאזור. 

לאורכה של החומה יש עבודות מרהיבות.
בהמשך הכביש, ליד הנקודה המדויקת בה נחטפו אודי גולדווסר ואלדד רגב ישנו קטע חומה נוסף, עליו צוירו פרחים לזכר חללי מלחמות ישראל.

איך מגיעים?
החלק העיקרי של פרוייקט קירות מדברים נמצא בכניסה למושב שתולה. 
נכנסים למושב, חונים על יד השער, וניתן ללכת לטייל בין ציורי הגרפיטי השונים או להציץ מהחומה אל עבר לבנון. 

קירות מדברים שתולה

יער חניתה

יער חניתה משתרע במורדות רכס הסולם , בהרי הגליל המערבי, על פני כ-2,300 דונם, בין קיבוץ חניתה לשלומי.

בחלקו העליון של היער ניצב דגם משוחזר של אתר חומה ומיגדל וחניון פיקניק המותאם גם למוגבלים בתנועה. חניון פיקניק נוסף נמצא בקצה התחתון של היער, סמוך לשלומי.
בנוסף, בתחום היער תוכלו למצוא מסלול מעגלי לכל המשפחה, מפגש עם צניר, באר ישנה, מעיין מקסים, שבילי הליכה נוספים וחניון לילה.

לחצו כאן לקריאה על מסלול שביל הבאר ביער חניתה.

מסלול שביל הבאר ביער חניתה

מקומות נוספים ששווה לבקר בהם

מקומות נוספים לאורכו של כביש הצפון ששווה לבקר בהם:

  • חורבת דנעילה: חווה חקלאית מהתקופות הרומית והביזנטית (מאות 1-7 לספירה), וחמישי בתי הבד שנמצאו בה מעידים על העיסוק העיקרי בגידול כרמי זיתים לשמן. הסיור הקצר בחורש הגלילי מרשים ומלמד על ההתיישבות הקדומה באזור. 
  • גן לאומי ושמורת הטבע ברעם: גן לאומי ברעם מציג מבנה מפואר של בית כנסת מימי התלמוד, במצב השתמרות נדיר. ליופיו של המבנה הקדום מצטרפים הנופים של שמורת הטבע יער ברעם ושל הרי הגליל.
  • ריחניה: ריחאניה הוא יישוב צ'רקסי בגליל העליון, כ-8 קילומטרים צפונית לצפת.
  • נחל כזיב: נחל כזיב הוא נחל איתן הגדול ביותר בגליל המערבי. לאורכו של הנחל מגוון מסלולי טיול ברמות שונות, בינהם האתרים העיקריים של הנחל הם: עין זיו, עין טמיר, בריכות גן עדן ועין חרדלית.

איפה ישנים?

אם אתם חובבי קמפינג, קק"ל הכשירו חניון לילה ללינת שטח בפארק גורן

פארק גורן משתרע בגליל המערבי ומעל לערוץ נחל כזיב.
קק"ל הקימה את פארק גורן ב-1963 כפארק הראשון והגדול בישראל, הקימה חניונים ופרצה שבילי הליכה. הפארק משתרע על פני כ-2,000 דונם ויוצאים ממנו שבילי טיול פנימיים ושבילי טיול לשמורת נחל כזיב, לעין טמיר ולמבצר המונפור. 

בחניון מצפור המונפורט הונגשו המתקנים הבאים:

  • חניה
  • שביל הליכה המגיע עד התצפית למבצר 
  • שירותים 
  • רחבת תצפית אל המבצר ונחל כזיב 
  • אמפי 
  • רחבות שולחנות פיקניק
  • חניון לילה
בנוסך לחניון מצפור, ישנם שני חניונים נוספים בפארק גורן ללינה. 
אוהל דקתלון 4 נפשות בפארק גורן

לחצו כאן למפה של פארק גורן. 

המלצות נוספות באזור כביש הצפון

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים בבלוג?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם של הבלוג.

שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג טיולים צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

שתמיד נטייל,
שיר ים

3 תגובות

  1. שלום לכם
    שמי איתן ואני רוצה להודות להצעות הטיולים שלכם. מחמם את הלב הידיעה שאנשים טובים מקדישים מזמנם להעשרת חיינו.
    אני מבקש להציע (אם אםשר, כמובן) לצרף מפה. אישית הרבה יותר קל להמצא לפי מפה מאשר לעקוב אחרי תאור מילולי. לא במקום: בנוסף.
    מצאתי את היסומון AllTrails מאוד שימושי לתיכנון, ניווט ותיעוד המסלולים ובנוסף גם פירסומן.
    שוב תודה גדול על היוזמה ומעמץ.

    1. היי איתן,
      לא תמיד מתאפשר לי להוסיף מפה, כיוון שהוספת מפה דורשת זמן רב.
      אם אני מכינה, אני דואגת להוסיף גם לכתבות בבלוג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כביש הצפון פרוייקט קירות מדברים

לפי אזורים

חיפוש

חיפושים נפוצים

המלצות חמות

רעיונות נוספים

סופ"ש הקרוב

רוצים המלצות מה לעשות בשבת?

תוכן נוסף

הרשמה חינם לעסקי תיירות

הצטרפות לאינדקס עסקי התיירות של Check IN/OUT

שם פרטי *
שם משפחה *
אימייל *
סיסמה *
אימות סיסמה *

לקריאת התקנון

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן